Perona: "S’ha de baixar l’ús indiscriminat del vehicle que es fa a Sant Cugat"

L'expert en mobilitat Alfons Perona analitza l'anella verda, un any després que hagi entrat en funcionament

El santcugatenc Alfons Perona, expert en mobilitat, analitza l'anella verda de Sant Cugat un any després que hagi entrat en funcionament. Cal destacar que l'anella verda és una de les apostes del Govern municipal en l'àmbit de la mobilitat i el medi ambient, i ha generat controvèrsia, amb opinions per a tots els gustos.

Més info: Anella verda: un any dels nous carrils bici al centre de Sant Cugat

Més info: Vidal: "Hi ha gent que deixa d'anar per l'anella verda per no entrar en conflicte"

Com veu l’anella verda?

Si hi ha un objectiu global, pot ser una bona mesura. Els ajuntaments han d’intentar reduir la contaminació atmosfèrica i acústica. Però s’ha de treballar amb coherència, amb una planificació estudiada i participació de la ciutadania. S’estan fent petits nyaps sense tenir la visió global de l’objectiu que s’està perseguint. Em sembla molt bé que hi hagi un carril bici. Però s’ha d’explicar, s’ha d’estudiar amb dades. I s’ha d’obligar a bicis i vehicles de mobilitat personal que utilitzin aquests carrils i que no vagin per les zones de vianants. L’objectiu de la mobilitat sostenible ha de ser primer de tot que el vianant sigui respectat.

Com ha de ser la mobilitat a Sant Cugat?

S’ha de fer un estudi de planificació ben fet. S’ha de deixar clar que no es poden prendre les mateixes mesures a carrers de Mira-sol que al centre. I s’ha d’explicar a la gent i els comerciants han d’entendre que si hi ha una bona zona de vianants no es veuran afectats. No es poden anar fent modificacions sense informar ni fer participar la gent. Això crea situacions de rebuig. I quan es consoliden es veuen que són bones. Fa anys quan es va iniciar la vianantització de l’avinguda de Cerdanyola hi havia moltes queixes, ara no en sento.

Com es pot reduir el pas de vehicles?

Hem de diferenciar la circulació de vehicles dels residents del centre dels vehicles que estan de pas. S’ha de veure com es desvia els que estan de pas. En cotxe, la gent s’ha d’acostumar que no sempre pot anar en línia recta per dins de la ciutat. No pot ser que carrers com Francesc Moragas tinguin una càrrega de circulació de vehicles de pas. S’ha d’estudiar com es pot fer que només entrin residents. La Ronda Nord està desaprofitada.

S’hauria de vianantitzar Francesc Moragas?

Si ho implantes amb un bon estudi i presentes bones alternatives als veïns, es pot tirar endavant. S’ha de baixar l’ús indiscriminat del vehicle que es fa a Sant Cugat.

Com es podria augmentar l’ús de la bici?

Hi ha un factor cultural, costa molt d’implantar a Espanya. Sant Cugat no té sistemes compartits, que podrien ser elements que ajudarien. L’ús de la bici pot ser una manera d’apropar-nos del nostre domicili als Ferrocarrils per millorar la intermodalitat entre FGC i bici. Però si no fas certes restriccions no forces el canvi de model. Sant Cugat té un perfil social i econòmic que a vegades dificulta la no utilització del vehicle privat.       

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem