De nou sense calefacció ni aigua calenta. Una vuitantena de veïns de dos blocs de pisos del carrer de Josep Irla tornen a estar sense aigua calenta ni calefacció des d'aquest dilluns al vespre, quan va fallar la caldera que s'havia reparat dies abans. De fet, alguns veïns dels habitatges no havien recuperat encar els subministraments. "Tornem a estar sense aigua calenta ni calefacció, veurem quants dies es torna a allargar i seguim amb aquesta situació insostenible", ha denunciat Sara Oriol, veïna.
Els problemes amb la calefacció i l'aigua calenta van començar el diumenge 22 de gener en quatre blocs de pisos a Can Mates. Més de 200 veïns van estar uns dies sense els subministraments, en plena onada de fred. El veïnat va denunciar l'estat de l'immoble i la "deixadesa" per part de la propietat, Testa Residencial.
Finalment, el divendres 27 es ja s'havien reparat dues calderes comunes, que donen servei als quatre blocs. Tot i això, no tots els veïns del carrer de Josep Irla havien recuperat l'aigua calenta i la calefacció. A més, van alertar que només s'havien reparat dues de les quatre calderes i que no tenien prou potència per subministrar tots els habitatges. Alhora, insistien que el manteniment era nul i l'estat "deplorable" amb "fugues i pèrdues". A més, anticipaven que si tornava a fallar, es repetiria la situació.
I és el que ha passat. Només tres dies després, la caldera dels dos blocs de Josep Irla ha tornat a fallar i la vuitantena de veïns que hi ha s'han tornat a cada sense aigua calenta ni calefacció des d'aquest dilluns al vespre. A més, la sala de calderes s'ha inundat.
Crítiques al manteniment
El veïnat continua denunciant l'estat de l'immoble i la solució de la propietat. I és que cada dos blocs tenen dues calderes i només se n'havia reparat una. Així, una única caldera dona servei a una quarantena d'habitatges. I el problema, asseguren, és que no té prou capacitat per subministrar a tothom. I si torna a fallar, ja que denuncien que el manteniment i l'estat són "deplorables", es quedaran sense aigua calenta i calefacció una altra vegada. És el que ha passat.
Els quatre blocs afectats són de protecció oficial privats i són propietat de Testa Residencial. Part dels veïns van accedir-hi a través de Promusa. I el veïnat fa anys que denuncia una situació de manca de manteniment. Ara estan especialment preocupats per unes goteres que estan malmetent el sostre del garatge, amb el perill que comporta. Fa mesos que ho denuncien, sense obtenir solucions.
La situació energètica
Més de 200 veïns es van quedar sense calefacció ni aigua calenta el diumenge 22. El dimecres es van reunir amb l'alcaldessa, Mireia Ingla, que també es va posar en contacte amb l'empresa perquè es resolgués. Tot i això, els veïns estan descontents amb l'Ajuntament: "Fa més d'un any que coneix aquesta situació i no havien fet res".
El problema energètic empitjora fa un any, quan Fusiona Mantenimientos es va fer càrrec de la gestió de la instal·lació. Segons els veïns, el manteniment ha estat nul. I el 31 de desembre va deixar el contracte i ara no troben un nou gestor. "Posen de condició que es repari tota la instal·lació i la propietat no ho fa. Cap empresa vol assumir la gestió en aquestes circumstàncies", explica la Sara.
Segons ha comunicat Testa al TOT, estan tancant un contracte amb AITEL perquè es faci càrrec de la gestió.
Protecció oficial de propietat privada
Abans de la crisi econòmica del 2008 es van començar a aixecar quatre blocs que s'havien de destinar a la venda lliure. Però amb la crisi, no es van acabar de vendre i la promotora els va cedir a l'Ajuntament de Sant Cugat per destinar-los durant 25 anys a la protecció oficial de lloguer. Així, els primers inquilins es van assignar a través d'un sorteig de Promusa a partir de 2012.
Després de diversos canvis de mans, el fons Testa Residencial va adquirir els quatre blocs i van començar els problemes pels inquilins. "Estan apretant perquè els primers inquilins de Promusa marxin i, així, poden el màxim preu que permet la protecció oficial", explica Sara Oriol. És el seu cas, que va entrar a viure-hi fa tres anys: "Posen uns preus desorbitats de despeses comunitàries. Jo estic pagant 159 euros de manteniment mensual de comunitat, a banda del lloguer. En total pago 1.007 euros per un pis de protecció oficial".
I la denúncia arriba perquè tot i els 159 euros pel manteniment, els edificis acumulen "greus problemes estructurals" que no se solucionen. Els ascensors van tenir un ordre de tancament durant sis mesos i el pàrquing, amb la meitat de llums sense funcionar, té goteres contínuament. "Hi ha una deixadesa total de les zones comunitàries", afegeix Oriol.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.