Creix la indignació entre famílies de l'Avenç i el Tennis Natació per l'estat del carrer

L'Ajuntament de Sant Cugat confia en pavimentar el camí del Crist Treballador, ara de terra, a l'estiu

L'Ajuntament de Sant Cugat va retirar a l'estiu del 2019 l'asfalt del camí de Crist Treballador, que dona accés a l'Avenç i és a tocar del Club Tennis Natació. Les famílies del centre i el club esportiu van posar el crit al cel i van reclamar que es tornés a asfaltar la via. Gairebé tres anys després, el carrer continua sent de sorra i les molèsties persisteixen. L'Ajuntament espera poder executar les obres de repavimentació aquest proper estiu i atribueix el retard a diversos motius, com la pandèmia i els canvis en el projecte per la "participació" de les famílies.

"Som conscients de la situació actual, que és molt dura per les molèsties que genera la pols. Ens amoïna", assegura el tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch. Qui va iniciar els tràmits per treure l'asfalt va ser l'anterior govern pel seu mal estat . Posteriorment l'alcaldessa, Mireia Ingla, va reconèixer que la decisió havia estat "nefasta".

Més info: L'alcaldessa reconeix que treure l'asfalt del camí de l'Avenç va ser "una decisió nefasta"

"El principal problema és la pols, és inadmissible", lamenta Ana Otero, de l'Associació de Famílies d'Alumnes de l'Avenç. I és que centenars de cotxes passen diàriament pel carrer, aixecant grans quantitats de pols: "Els nens sembla que s'hagin banyat en sorra". Segons Otero, la gran quantitat de pols que es genera ha fet incrementar els problemes respiratoris dels infants amb al·lèrgies. "Els problemes respiratoris s'han agreujat i hi ha més nens al·lèrgics", denuncia. "El problema és sobretot la pols del carrer. El camí sembla una pista del desert, sorra pura", afegeix Pat Ravetllat, directora de l'Avenç.

De fet, des de l'escola han hagut de prohibir l'accés als infants a una part del pati en les hores puntes perquè l'ambient és "irrespirable". La sorra, el fang, els sots i el mal estat del carrer són la norma. Una situació que també ha provocat punxades i altres problemes mecànics a alguns cotxes.

Per sobre els límits de l'Organització Mundial de la Salut

Captura de Pantalla 2022 03 03 a les 13.12.27

Control de la qualitat de l'aire just a la porta de l'escola FOTO: Cedida

 

Aquesta situació va portar a Nathalie Pares, mare de l'escola que treballa al Parlament Europeu com a consellera de medi ambient, a mesurar la qualitat de l'aire. En una prova l'1 de març, l'indicador va arribar fins als 200 micrograms de partícules fines per metre cúbic d'aire. El límit que recomana l'Organització Mundial de la Salut és d'un màxim de 15 micrograms com a mitjana diària i de 5 com a mitjana anual. Segons l'OMS, les partícules fines poden travessar la barrera pulmonar i entrar al sistema sanguini. L'exposició crònica contribueix al risc de desenvolupar malalties cardiovasculars i respiratòries, així com càncer de pulmó".

"La pols va directament a la sang i afecta la salut cardiovascular i pulmonar", apunta Pares, que afegeix: "Els nens estan 8 hores a l'escola. Hi ha pics, però tot el dia passen cotxes". Per altra banda, una mare de l'escola que prefereix no dir el seu nom indica que els seus fills, des que es va desasfaltar la zona, han de fer servir nebulitzadors perquè "els costa respirar".

La situació al Club Tennis Natació

El Club Tennis Natació és l'altre gran víctima de la situació, ja que la pols que s'aixeca afecta moltes de les seves pistes. "La situació és insostenible. Està afectant directament al medi ambient i a la salut de les persones, dels treballadors i dels nens", lamenta Iván Corretja, membre de la junta directiva. De fet, l'Ajuntament va posar un paviment natural just davant de les pistes del tennis, però que en pocs mesos ha desaparegut i la sorra torna a regnar.  "El dany que s'està provocant a la salut de les persones és inacceptable", insisteix Corretja. En aquest sentit, responsabilitza l'anterior govern d'haver iniciat la retirada de l'asfalt i agraeix la "implicació" de l'actual alcaldessa, però lamenta que més de dos anys després no s'hagi resolt.

cami avenç pols paviment

"L’actual govern ha de solventar la pífia de l'anterior. No els hi queda una altra o patiran el cost polític i social, a part de les possibles demandes per danys a la salut que puguin començar a caure. Perquè això que estem respirant durant tants anys, no sabem quin efecte tindrà", adverteix Iván Corretja. "Hi ha vegades que el nuvol de pols és tan gran que és irrespirable. Vam tenir baixes de treballadors", afegeix.

El projecte de pavimentació

El tinent d'alcaldia de Desenvolupament reconeix la problemàtica i mostra la seva preocupació. "L’asfalt s’estava traient quan vam arribar", justifica Duch. A més, s'han acumulat diversos retards: "Els motius són diversos. Hem trigat molt més del que voldríem. Hi ha hagut un covid pel mig, que ens han fet anar més lents del que voldríem. El projecte s’ha modificat, també amb la participació dels implicats". Però celebra que el projecte s'adjudicarà en breu i ja hi ha un calendari previst. La voluntat és començar les obres de pavimentació, que tindran un cost de 300.000 euros, a finals de juny i que estigui enllestit per l'inici del curs escolar.

Així va quedar el camí de Crist Treballador, que va a l'Avenç, després d'unes pluges FOTO: Cedida / Marc Petit

Així va quedar el camí de Crist Treballador, que va a l'Avenç, després d'unes pluges FOTO: Cedida / Marc Petit

L'opció escollida és un paviment natural que barreja resines i àrids. El motiu per no poder posar formigó o asfalt, segons el govern, és que la normativa urbanística ho impedeix per la proximitat amb Collserola. "Sigui el material que sigui, la solució serà bona", assegura Duch. Davant del fet que el paviment natural que es va posar davant del Club Tennis Natació s'ha degradat en pocs mesos, explica: "El material ha estat sotmès a moltes inclemències i amb pedres, terra i aigua a banda i banda. Si hagués sigut asfalt, potser hauria passat el mateix per la no continuïtat d’un paviment ferm. Entenc que en el moment que es doni continuïtat a tot el paviment des de l'Arrabassada fins a l'Avenç, ja no hi haurà pedra i fang i el paviment durarà molt més temps".

Recurs contenciós-administratiu

La decisió d'utilitzar el paviment natural no convenç al Club Tennis Natació i temen una nova degradació. Segons defensa l'entitat, la normativa permet asfaltar un carrer que ja ho estava. Per la seva banda, els serveis jurídics de l'Ajuntament fan una interpretació diferent i justifiquen que, com que l'asfalt es va treure i ara és un camí de terra, no es pot posar asfalt ni formigó. El club esportiu ha presentat un recurs contenciós-administratiu, que ha estat acceptar, per aconseguir que es posi asfalt o formigó. 

"El Pla General Metropilità ho reconeix com un vial asfaltat i, per tant, es pot tornar a asfaltar. El mateix pla reconeix que les vies ja asfaltades, es poden seguir asfaltant.", assegura Iván Corretja, que afegeix: "És com si es fa una obra de millora a l'Arrabassada i no es torna a asfaltar. A algú se li acudiria?". "Dir que no es pot tornar a asfaltar és mentida i és el que volem defensar davant dels tribunals", sentencia. A més, assenyala que és molt més car el paviment natural que l'asfalt. 

Iván Corretja reclama la màxima rapidesa: "Donat que afecta a la salut de les persones, qualsevol tramitació es podria fer per la via d’urgència".

Les pilones de la polèmica

Captura de Pantalla 2022 03 03 a les 13.14.48

Les pilones impediran que es pugui aparcar a la banda del bosc, molt utilitzada per les famílies FOTO: Arxiu

 

El projecte de pavimentació del carrer inclou també la col·locació de pilones a la banda del bosc per evitar que els cotxes hi aparquin o es facin maniobres. "Des del primer moment vam deixar molt clar que l’espai de bosc no era per maniobrar o aparcar. Era necessari un espai segur per les persones i bicicletes i que no hagin de competir amb els cotxes", argumenta Francesc Duch.

Però des de l'Associació de Famílies de l'Avenç avisen que aquesta instal·lació provocarà més problemes de trànsit i inconvenients i lamenta que l'Ajuntament no els hagi escoltat. "És veritat que l'Ajuntament vol promoure el no ús del cotxe, però la realitat és que hi ha gent que l'ha de fer servir per anar a l'escola", explica Otero, que afegeix que les pilones impediran l'aparcament i provocaran més col·lapses i problemes d'inseguretat. Actualment ja hi ha algunes pilones i Otero assegura que han augmentat els petits accidents com els xocs amb els retrovisors o fars. 

Més info: Polèmica a l'Avenç per instaurar unes pilones al bosc on aparquen els cotxes

"No hi ha hagut manera de convènce’ls que hi ha d’haver alguna solució alternativa", apunta la directora de l'Avenç. En aquest sentit, des del centre han posat una persona per facilitar i vigilar l'arribada d'infants a peu. Des de l'AFA reconeixen que, des de que es va arreglar el caminet, hi ha més famílies que van a peu i agraeix la millora a l'Ajuntament. Tot i això, insisteix que hi ha famílies que no tenen alternativa.

El manteniment: aigua diària?

Mentrestant les obres no s'executin, l'Ajuntament assegura que estan treballant per millorar el manteniment i reduir la pols. Inicialment, el compromís va ser tirar aigua un o dos cops al dia, però actualment es fa tres dies per setmana. A més, la situació de sequera ha agreujat la situació. "Estem parlant amb l’escola, alcaldia i serveis urbans per veure què més es pot fer", explica Duch.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem