La veritat és que no és estrany. Jo mateix molts cops em faig la mateixa reflexió en forma de pregunta. Tot plegat no hauria passat de conversa de després de dinar si no fos perquè ambdós sabíem molt bé el que hi havia darrere d’aquesta qüestió.
Encara que en els darrers mesos la pressió social i mediàtica per l'emprenedoria ha tingut una inflexió a la baixa, hem passat un munt de mesos que quan escoltàvem els mitjans només sentíem parlar d’emprendre. Semblava que en l'empresa, si no era quelcom nou, ja no valia. Aquesta és una asseveració tan falsa com irreal. El món de les idees, de la innovació i del progrés no està solament en la creació de bell nou de qualsevol producte o activitat per desenvolupar-la, sinó que en molts casos la trobem en noves formes evolutives de fer les mateixes coses per aconseguir usabilitat, eficiència, millores tecnològiques i sobretot en la majoria dels casos millora en la qualitat de vida de les persones.
Vist així resulta que hem estat un munt de temps tenint cura i potenciant noves iniciatives, que en la majoria dels casos han pres la tecnologia com a finalitat en comptes de conrear i millorar les existents que ja disposaven d’una usabilitat que les feia necessàries en el mercat i en el marc de la societat i que, en la majoria de les ocasions, podien fer servir la tecnologia com a eina. Quedi clar que no estic en contra d'emprendre doncs ha estat el que m’ha ocupat una part important de la meva vida professional, però crec que hem oblidat la part més important de l'emprenedoria que són els fonaments.
En el moment en què l'economia sembla que vol millorar (no discutiré en quina mida, perquè crec que en els grans números si, però en els petits de les famílies dista molt de ser així), ens trobem que les empreses existents que han fet la travessa del desert en aquests anys necessiten més que mai un “far”, un objectiu al qual dirigir-se perquè les coses han canviat.
És el moment de la reinvenció i és el moment d'aplicar esforços en aquesta tasca perquè és tan bo crear noves empreses i activitats, com mantenir les que ja teníem, i aquestes darreres es troben que el mercat va molt més ràpid que la seva pròpia estructura. I com va dir una vegada Jack Welch, expresident de Chevrollet, en una conferència “Quan les coses van més ràpid al mercat que dintre la nostra empresa, cal tenir cura. El final s’acosta”.
Emprendre sí, però sobre tot ser capaços de reinventar-nos.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok