Uns bons amics de fora de la nostra ciutat van passar el dissabte amb nosaltres i, com és habitual, vam tindre una estona per fer una passejada pel carrer Santa Maria. Ell, molt vinculat al món del comerç a través de diverses associacions, va portar la conversa cap al fenomen del fora estocs.
El carrer estava animat i l'ambient era d'un dissabte diferent, no era el d'un dia d'anar de botigues, sinó el d'una estranya barreja entre buscar i badar a la porta de les botigues, majorment del tèxtil. Sens dubte aquestes iniciatives serveixen per dinamitzar la societat i complir l'objectiu de reduir estocs per afavorir la rotació i millorar, o desestressar, la tresoreria dels comerciants. Però, hauria de ser aquesta la darrera finalitat del comerç com a eina de futur?
Aquesta pregunta és la que va fer-me el meu amic amb un semblant seriós. I va seguir dient-me: "si apliquéssim la metodologia dels «5 perquès» segur que acabaríem dubtant-ho abans de la quarta pregunta". Ell seriós i jo pensatiu vam seguir caminant fins que jo mateix practicant en silenci aquest mètode deductiu, vaig trencar el silenci i vaig reconèixer que pot ser la seva pregunta era més adient del que ens pensàvem.
El comerç de PIME en general ha viscut sempre del que ven en les temporades climàtiques. No fa pas gaire, n'hi havia quatre, primavera, estiu, tardor i hivern. Ara en queden dos. No fa gaire la gran festa de les botigues era presentar la nova temporada i encertar-la. Llavors es posava en marxa un interès per gaudir del nou, raó suficient per desitjar anar a comprar. El concepte que es coneix com ser avançat, per no utilitzar anglicismes. Això donava peu a la qualitat i fidelitat per cada comerç. Avui i cada cop més, aquests dos conceptes se separen o desapareixen de la mà dels mateixos comerciants, que plantegen com a festa el concepte de les rebaixes per començar la temporada.
No estic en contra de fora estocs però crec que s'hauria de fer servir com a eina per presentar el nou, i introduir-nos en el futur pròxim, que al final és el lloc on haurem de seguir vivint.
El meu amic no va explicar quina és la metodologia dels 5 perquès, però si va dir-me que amb aquest nom la podríem trobar amb facilitat a internet, que al final és el que tenim més a mà.
Subscriu-te al butlletí
Facebook
X
Instagram
YouTube
WhatsApp
Telegram
TikTok