Preguntes i respostes de l'entrada de Sant Cugat a les tarifes de la zona 1

El nou impost, les tarifes per anar a Terrassa i Sabadell i altres dubtes que tenen els santcugatencs

Des de l'1 de gener de 2019, els santcugatencs i santcugatenques es poden moure pels 36 municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona amb les tarifes de la zona 1 de transport públic. La contrapartida és un nou impost, el tribut metropolità, que es pagarà amb l'IBI. Tot plegat està generant alguns dubtes entre veïns i veïnes de Sant Cugat, que el TOT intenta resoldre.

1. Quin canvi hi ha hagut?

L'Àrea Metropolitana de Barcelona està formada per 36 municipis. Fins ara, n'hi havia divuit a la zona 1 i divuit a d'altres zones tarifàries, com el cas de Sant Cugat. Així, l'Autoritat del Transport Metropolità ha decidit unificar les tarifes de tots els municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i permetre la mobilitat entre ells amb les tarifes de la zona 1.

2. A quins municipis es pot anar amb tarifes de la zona 1?

Des de Sant Cugat es podrà viatjar amb preus de zona 1 a: Badalona, Badia del Vallès, Barcelona, Barberà del Vallès, Castelldefels, Begues, Cornellà de Llobregat, Castellbisbal, Esplugues de Llobregat Cerdanyola del Vallès, Gavà, Cervelló, L’Hospitalet de Llobregat, Corbera de Llobregat, Montcada i Reixac, Molins de Rei, Montgat, Pallejà, El Prat de Llobregat, La Palma de Cervelló, Sant Adrià de Besòs, El Papiol, Sant Boi de Llobregat, Ripollet, Sant Feliu de Llobregat, Sant Andreu de la Barca, Sant Joan Despí, Sant Climent de Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Cugat del Vallès, Santa Coloma de Gramenet, Sant Vicenç dels Horts, Tiana, Santa Coloma de Cervelló, Viladecans i Torrelles.

3. Han canviat els preus per anar a Sabadell o Terrassa?

No. Sant Cugat no ha entrat a la zona 1, sinó que s'ha establert una tarifa plana (equivalent a la zona 1) per viatjar per tota l'Àrea Metropolitana. Això vol dir que per desplaçar-se a municipis de fora de l'Àrea Metropolitana se seguirà pagant el mateix. És el cas de Rubí, Sabadell o Terrassa.

4. Quines són les noves tarifes?

La principal reducció de preu es troba en el preu de la T-10, que ha passat de 20,10 a 10,20 euros. Aquests són els canvis:

captura de pantalla 2018 10 25 a las 13 40 13 1

captura de pantalla 2018 10 25 a las 13 40 13 1

Més info: Així canviaran els preus per anar a Barcelona amb la nova tarifa de zona 1

5. Quins títols de viatges no han variat de preu?

Queden fora de la tarifa plana la T-16, els títols socials (targeta rosa metropolitana, T-4, passi pensionista i targeta de pensionista de FGC), els títols federats i els títols monomodals dels operadors (a banda del bitllet senzill).

6. Per què s'ha de pagar un nou impost, el tribut metropolità?

L'entrada a les tarifes de la zona 1 suposa que els setze municipis hagin d'assumir un nou impost, el Tribut Metropolità. Aquest impost ja es pagava en els divuit municipis que fins ara formaven part de la zona 1, com Barcelona i la resta de ciutats. La nova unificació tindrà un cost de 23,1 milions d'euros, dels quals 17 es finançaran a través d'aquest nou impost. L'impost també té per objectiu finançar els serveis prestats en l’àmbit de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, especialment relacionats amb medi ambient (Collserola, platges, etc) i mobilitat (transport públic).

7. Qui pagarà aquest nou impost?

El tribut metropolità es pagarà a través de l'IBI a partir de les factures d'aquest 2019. La previsió és que es faci efectiu a l'estiu. Per tant el pagaran els propietaris d'immobles a Sant Cugat.

8. Quin cost tindrà?

L'impost es calcularà en base al valor cadastral dels immobles, que es multiplica pel tipus de 0,159%. Per exemple, un immoble amb un valor cadastral de 100.000 euros, haurà d'abonar-ne uns 160 en concepte de tribut metropolità. Per calcular el que us tocaria pagar, multipliqueu el vostre valor cadastral, que podeu consultar per internet, per 0,159%. Amb tot, l'Ajuntament de Sant Cugat no ha volgut encara donar més detalls del cost que tindrà i que aquest 2019 ja hauran de pagar els santcugatencs.

Més info: Què hauran de pagar els santcugatencs per l'entrada a la zona 1?

9. Afectarà als llogaters?

L'impost el pagaran directament els propietaris. Tot i això, agències immobiliàries reconeixen que pot acabar repercutint en les rendes que paguen els llogaters.

10. Què diu l'Ajuntament de Sant Cugat?

L'Ajuntament de Sant Cugat ha anunciat que portarà als tribunals la forma de càlcul del tribut metropolità, perquè entén que és injust pels veïns de Sant Cugat. Està d'acord en què ha d'assumir el nou impost, però reclama que es calculi d'una altra manera per reduir-ne l'impacte. El motiu és que el cost de l'impost varia segons en quin any s'ha fet la valoració cadastral, a més d'altres "deficiències tècniques".

Més info: Sant Cugat portarà als tribunals el tribut metropolità de la zona 1

11. Què passa amb la T-Mobilitat?

La T-Mobilitat és un nou sistema de transport que permetrà calcular el preu del transport públic de cada usuari en funció dels quilòmetres que recorri en transport públic i la freqüència que l'utilitzi. Així, l'actual sistema de zones s'eliminarà. La seva implantació estava previst ja fa anys, però s'ha anat ajornant i no estarà completament estesa fins al 2021. Un cop això passi, la tarifació per zones deixarà de funcionar.

Més informació
 
 
Comentaris (6)
joan Fa 4 mesos
Crec que m'en aniré de aquesta ciutat tan cara, com es Sant Cugat (3ª renta per capita de catalunya), però ¿quants habitants dels 90.000 vivim solsament de la nostra pensió?
Santiago Fa 5 mesos
Es una vergonya que pugi l'IBI. Un suspens per l'Ajuntament
ubi Fa 5 mesos
es una vergonya que pujin l'IBI a una de les ciutats amb l'Ibi mes car. Canviem d'ajuntament!!!
Santiago Fa 5 mesos
Una autentica vergonya. Ningú diu a l'Ajuntament que aqauest diners han de sortir de l'IBI. A més, en la majoría dels casos, l'augment de l'IBI serà molt superior a l'estalvi del transport. Que pasarà al 2021 quan desapareixin les zones? El Sant Cugatens ens hem d'oposar. Si es necesari hem de crear asociacions. Ens queixem de Madrid, perà aquí ens apreten molt mes
Santiago Fa 5 mesos
Una autentica vergonya. Ningú diu a l'Ajuntament que aqauest diners han de sortir de l'IBI. A més, en la majoría dels casos, l'augment de l'IBI serà molt superior a l'estalvi del transport. Que pasarà al 2021 quan desapareixin les zones? El Sant Cugatens ens hem d'oposar. Si es necesari hem de crear asociacions. Ens queixem de Madrid, perà aquí ens apreten molt mes
Sergi Fa 5 mesos
No s'hauria d'aplicar el mateix impost a tots els de l'area metropolitana, si tampoc dispossarem de la mateixa quantitat de transport públic no? SI no ens arriba el metro, ni totes les linies de bus o renfe, no trobo just que paguem el mateix que la resta a la que si que arriben...