Opinió

Pedalem, pacifiquem, transformem

La bicicleta involucra a molts àmbits a la vegada, per tant, necessita un pla global

A Montcada i Reixac s'ha fet una xarxa ciclable exemplar i referent en l'Àrea Metropolitana. Divendres passat hi vaig anar per veure com els companys d'Esquerra, que hi governen, van ordir tot aquest complex projecte mitjançant la participació ciutadana.

En tant que ciutats de l'Àrea Metropolitana, Sant Cugat i Montcada comparteixen moltes raons que fan necessari l'ús de la bicicleta. La contaminació de l'aire, la salut, la saturació de cotxes, la destrossa en la comunicació veïnal que suposen els carrers del centre on els cotxes són prioritaris, contaminació acústica... Tot això va acompanyat i ha estat empès per una demanda popular.

La bicicleta involucra a molts àmbits a la vegada, per tant, necessita un pla global. Un pla global que: permeti connectar els barris entre si i amb el centre, connectar la ciutat amb la resta de ciutats de l'àrea metropolitana, que insisteixi a pacificar els carrers del centre (on els cotxes hagin d'anar a 30 km/h com a màxim), que inclogui campanyes de conscienciació tant per ciclistes com vianants... I treballar-ho des de la participació ciutadana i amb les entitats i establiments pertinents.

Per dur a terme un pla així és necessari esmerçar-s'hi, creure-s'ho, i no fer un grapat de carrils bici inconnexes, que és el tenim ara.

Des de Montcada ens varen reconèixer que al principi no creien massa en la capacitat transformadora de la bicicleta en la ciutat. Però ara, després de 6 anys, afirmen que la bicicleta realment ha transformat la ciutat: ha disminuït la contaminació de l'aire, hi ha menys accidents, la ciutat està menys congestionada pels cotxes i cada vegada més gent opta per la bicicleta i la xarxa ciclable.

Aquest exemple ens traça una via a seguir. Ens ensenya com des de la quotidianitat podem fer grans canvis.