Ferré: "El futur implica consolidar el camí iniciat fent temporades a altres ciutats"

Josep Ferré és el director de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat

El director Josep Ferré està al capdavant de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat, la qual l'any 2020 celebrarà les tres dècades d'existència i bona música a la ciutat. Un aniversari que celebren, com no pot ser d'altra manera, amb molta música. El primer dels concerts de la temporada al Teatre-Auditori de Sant Cugat serà aquest diumenge, 29 de setembre, quan la formació presenta El Triple de Beethoven.

30 anys de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat. Com ha estat l'evolució des dels orígens de la formació ara fa 3 dècades?

L'evolució ha sigut molt positiva, perquè artísticament ha crescut moltíssim i ara estem fent una programació molt important, hem tingut la sort de tenir un públic que sempre ens ha ajudat, que sempre ha omplert els concerts que fem, i estem molt contents.

En quina situació arriba l'Orquestra Simfònica al seu 30è aniversari?

Aquesta temporada tenim cicles de concerts, és a dir, ciutats que fem un mínim de 6 concerts l'any, en 4 municipis. Això vol dir que tenim una activitat important fora de la ciutat. Nosaltres presentem dues temporades. La Simfònica, la que tothom coneix, amb l'orquestra de pràcticament 60 músics, amb una programació de molt de nivell, amb directors, solistes convidats... I també fem un altre cicle, un cicle una mica més pensat per a donar oportunitats a la gent jove, que són molt bons, i que estan acabant la carrera o que han acabat fa poc. És un cicle que diem Orquestra de Cambra Joves Solistes, i els oferim la possibilitat de fer un concert amb un acompanyament professional amb una orquestra formada per 15 músics que són, evidentment, de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Una aposta per donar oportunitats als nous talents.

La formació és un tema de conservatoris, i més, però un cop hi ha gent molt ben preparada i que està molt en forma, el problema que tenen és que no tenen lloc on poder experimentar, on poder interpretar les seves obres amb un acompanyament amb orquestra; l'oportunitat de fer concerts reals, amb públic real, que paga una entrada. En aquest sentit, nosaltres donem oportunitats. Són gent molt competent, el que passa és que encara no tenen nom, per la seva joventut. Ens agrada molt aquest cicle, també, perquè ens permet entrar en un tipus de música més enllà de la simfònica, que està molt bé i és molt espectacular, però la música del segle XVIII i molta música del segle XX és per formacions més reduïdes. I aquest tipus de repertori és molt interessant. En aquest moment presentem 7 produccions simfòniques i 7 produccions de cambra, la qual cosa està bé, perquè en total són més de 30 concerts que ja tenim programats per aquesta temporada.

Durant la primera part de la temporada, al Teatre-Auditori, ofereixen tres concerts. Quins seran?

Beethoven va néixer el 1770, i per tant, el 2020 és el 250 aniversari del seu naixement. Un aniversari que de segur se celebrarà amb molts concerts. Nosaltres ens hem anticipat una mica i volem començar la temporada amb una de les grans obres del compositor, que és el concert per a violí, violoncel, piano i orquestra. El fet de ser tres instruments solistes és una cosa molt inusual, i sempre s'ha anomenat aquest concert com El triple de Beethoven. És l'únic que va fer per a tres instruments i orquestra, i és una obra mestra. Volem fer un concert una mica diferent el 29 de setembre, en el sentit que agradarà molt al públic, ja que hi ha molts solistes. I també fem un concert de contrastos, ja que hi ha música de començaments del 1800, amb Beethoven, del 1900, amb compositors anglesos, i al final fem una estrena, que és del començament del segle XXI, i que és una obra d'un compositor santcugatenc que es diu David Bozzo.

La segona proposta, al novembre, és la 'Simfonia del Nou Món'...

Tornem amb la Simfonia del Nou Món, amb un director que és el Salvador Brotons, que és un gran amic de l'Orquestra, i amb una solista de flauta també santcugatenca, l'Elisabet Franch, que ens interpretarà un concert de Mendelssohn, i la Simfonia del Nou Món. És un concert tradicional, podríem dir, en el sentit que hi ha el concert d'una obra solista, en aquest cas amb Elisabet Franch, i la simfonia, que és una de les simfonies més interpretades de la història i més aplaudides pel públic.

I tancaran la primera part de la temporada amb el tradicional Concert de valsos i danses.

El concert de valsos i danses aquest any també serà diferent. Hem canviat una mica el format, i hi haurà una sorpresa molt agradable, que és la participació del grup de dansa Laura Esteve, que actuarà amb l'orquestra, i també aquest any hem donat molta importància, a més a més de la família Strauss, a la música catalana, i per això també comptem amb la col·laboració d'un gran tenor, que és el Josep Fadó, que ja havia actuat amb nosaltres. Per tant, serà un concert també molt brillant, molt visual, per gaudir-lo.

Després de 30 anys, quins són els reptes de futur?

El futur de l'orquestra implica consolidar el camí que hem iniciat fent temporades a altres ciutats. Perquè el secret de la viabilitat d'una orquestra és treballar molt. I per treballar molt necessites molts contactes per poder fer molts concerts, perquè si no no pots finançar una orquestra professional, una orquestra de músics que es guanyen la vida fent de músics. Aquest és el repte. No és un repte artístic, perquè estem en un gran nivell, si no el repte és que la plantilla estigui absolutament estabilitzada. El repte és la viabilitat, la supervivència, i continuar amb aquest nivell d'excel·lència.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem