Ciprián (Ciutadans): "No es pot prohibir el cotxe. La bicicleta no és el futur"

Entrevista amb el candidat de Ciutadans a l'alcaldia de Sant Cugat, Aldo Ciprián

Aldo Ciprián es presenta per segona vegada com a candidat de Ciutadans a les eleccions municipals de Sant Cugat, que se celebraran el pròxim 26 de maig. Actualment, Cs té tres regidors a l'Ajuntament de Sant Cugat i el 2015 va ser la tercera força més votada, amb 4.727 (12.92% del total).

Més info: VÍDEO: Aldo Ciprián (Ciutadans), a examen

La seguretat ha estat una de les vostres banderes durant el mandat. Què proposeu per millorar-la?

Hi ha hagut una mancança molt greu de previsió de la plantilla de la Policia Local. El 2015 estàvem al voltant dels cent agents i ara 85 o 86, sense previsió de cap incorporació. No parlem de tres o quatre policies, sinó d'incorporacions més nombroses. S'ha d'arribar a una plantilla mínim de 120 persones en els pròxims anys per cobrir tots els torns i els caps de setmana. Això no significa un augment important del pressupost, perquè ara s'estan fent moltes hores extraordinàries. Una hora extraordinària d'un policia local en cap de setmana pot arribar a costar 50 euros. També hem de portar nous agents joves, la mitjana d'edat de la plantilla és de 50 anys. A partir d'aquí podem parlar de drons, càmeres, robots... Darrere d'aquesta tecnologia hi ha sempre una persona.

L'única solució és augmentar agents?

També hi ha propostes senzilles com tenir un telèfon de contacte directe amb la Policia Local, ara has de trucar al 112, i moltes vegades hi ha respostes lentes. Hi ha una aplicació que fan servir a Matadepera que centralitza a la Policia Local tots els grups de Whatsapp d'autoprotecció que han creat els veïns. A Sant Cugat hi ha més de 3.000 ciutadans en aquests grups, que et dona una idea de la psicosi que hi ha. Però és primordial arribar als 120 agents i dotar-los de les eines necessàries.

És realista pensar que en un municipi tan extens, amb zones muntanyoses, i tants quilòmetres de carrers, es pugui arribar a tot arreu amb trenta agents més?

Jo crec que sí. Un altre mecanisme són els botons del pànic, que es posen en zones perifèriques. És necessari la densitat de policia perquè creiem en la policia de proximitat i de barri. És la policia que nosaltres volem i que pot prevenir qualsevol incidència perquè coneix els veïns. Sant Cugat és molt ampli, però la resposta policia no pot tardar més que vuit minuts.

"Utilitzarem els diners de la biblioteca central per pagar l'impost d'entrada a la zona 1"

Heu insistit amb la rebaixa d'impostos. Com es podran contractar més policies si es baixen els ingressos?

A l'Ajuntament s'estan malbaratant molts diners. Nosaltres no estem d'acord amb el sistema de comunicació, amb Cugat.Cat que ens està costant més d'un milió d'euros, amb el que paguem a comunicació interna i amb el que subcontractem a altres entitats com pot ser el TOT Sant Cugat. També hi ha grans inversions que no compartim, com els deu milions d'euros de la Biblioteca Central que s'està plantejant. I s'ha d'optimitzar l'estructura municipal de govern, el cost fix ha augmentat en quatre anys al voltant d'un 20%. Ara estem fent un gran projecte a l'hipòdrom per fer un carril bici al mig, quan hi ha dos carrils bicis que van al mateix punt per altres zones.

Han criticat el nou tribut metropolità per l'entrada a les tarifes de la zona 1. Què haurien fet?

Entrar a la zona 1 costarà sis milions d'euros a Sant Cugat, el que suposarà més de 200 euros de mitjana per cada ciutadà amb un habitatge o un comerç. Agafarem els diners de la biblioteca central, que no farem, i pagarem els 6 milions d'euros. El primer any el pagarem i després negociarem amb l'AMB o amb qui sigui per fer-lo més just. No podem estar pagant el bitllet de la gent que ve de Barcelona a treballar a Sant Cugat.

No és positiu potenciar el transport públic i que la rebaixa del preu per anar a Barcelona incentiva aquesta mobilitat?

No amb aquestes condicions. La zona 1 és positiva, però el pagament per quilòmetres, la T-Mobilitat, ens semblava molt millor. No trobo lògic que fem pagar 6,1 milions d'euros als habitatges de Sant Cugat i a comerços que no fan servir el transport. Ho haurien de pagar la gent que l'utilitza. I també estem pagant la gent que ve a treballar de Barcelona, per exemple.

A Barcelona ja paguen aquest impost.

Sí, però Sant Cugat també.

"Les bicicletes no són el futur"

I què farien per millorar el transport públic o la mobilitat sostenible?

Hem de connectar millor la S1 i la S2. Vam proposar millorar les condicions dels taxistes a la zona del carrer d'Andana i a Can Sant Joan, amb marquesines, lavabos, bancs... Aquestes petites idees faciliten també el transport públic. També hem parlat del control i regulació de les bicicletes i no hi ha hagut resposta a les nostres peticions.

La contaminació a les ciutats i la cura del medi ambient és un dels grans reptes a ciutats d'arreu del món. S'han de treure cotxes del centre de Sant Cugat?

Jo crec en la llibertat d'elecció. L'Ajuntament no ha de definir com s'ha de desplaçar la gent i menys sense donar alternatives. A Sant Joan no hi ha comunicació amb Terrassa o Rubí i has d'agafar el cotxe. Si no vols que agafin el cotxe, has d'oferir una alternativa com un bus llançadora. Després, ja pots exigir. No crec que la solució de treure cotxes del centre sigui la bona, no hem d'obligar la gent. El futur no està en la bicicleta, sinó en cotxes elèctrics. Hem de donar suport amb menys impostos, facilitar aparcaments per cotxes elèctrics... El ciutadà és lliure de fer el que vulgui dins de la llei.

I el carril bici de l'hipòdrom no és una alternativa per promoure la mobilitat sostenible?

No. Normalment entren 30.000 persones per aquesta plaça de Sant Cugat. La finalitat era portar un carril fins al centre de la ciutat des de l'Eroski, però ja tenim dos carrils paral·lels per arribar fins a l'Eroski amb bici, pel bosc de Volpelleres i per darrere del centre comercial. D'aquesta manera no provoques cap embús. La rotonda ja és un caos i provocarà més contaminació.

Igual que es va prohibir fumar en establiments, una administració no pot regular l'ús del vehicle?

Primer de tot hem de donar alternatives. Fumar o no fumar no és una necessitat, i és dolenta per la salut. El cotxe és dolent per la salut, però també és beneficiós i és necessari, és una eina. Si tothom treballés on visqués, viuríem a les cavernes. No es pot prohibir el cotxe, hem d'anar en la direcció de facilitar el transport públic i vehicles nets.

"Els preus són els que són i no pots incidir en el mercat (sobre habitatge)"

Què proposen en matèria d'habitatge?

És complex. El problema és que no tenim clara la situació de l'Ajuntament de Sant Cugat i no sabem, per exemple, quins terrenys hi ha disponibles. Augmentant l'oferta, baixen els preus. L'emergència habitacional té que a veure amb els preus i amb els serveis socials. Com a ciutat rica, hem de donar servei a les persones que ho necessiten, però els preus són els que són i no pots incidir en el mercat. Pots fer més habitatge públic perquè hi hagi més oferta. Promusa és la cosa més opaca dins de l'Ajuntament.

I la mesura de reclamar als promotors que destinin el 30% dels nous habitatges a protecció oficial?

Ho hem d'estudiar més a fons i veure si funciona. Podria passar que un veí pagui més que un altre pel mateix habitatge.

Què faríeu amb Torre Negra?

És difícil de resoldre, però ens hem d'asseure amb els propietaris i arribar a un acord. Si no, un dia, quan ja no governi Convergència, ens haurem de menjar una multa de 300 milions d'euros. Vam ser els primers a dir-ho i tothom ens va criticar, ara tots diuen que s'ha de negociar.

Estarien d'acord amb la proposta de la propietat de construir habitatges al voltant de la rambla de Can Bell o del passeig de Calado?

No tinc clares totes les propostes. Per arribar a un acord tothom ha de cedir.

S'ha d'assumir que s'haurà de construir en algun espai de l'àmbit de Torre Negra?

No ho sé. Estem parlant de Collserola, però la zona de la Costa del Golf també era protegida i ningú es va esgarrifar. En tota la superfície de Torre Negra hi haurà zones que sí que es podran tocar i és el que hem de parlar amb els propietaris.

"No pots dir que no vols un centre comercial i donar llicències a Leroy Merlin, Esclat..."

El comerç de Sant Cugat diu que està passant per una situació molt negativa. Què es pot fer per ajudar-lo?

S'ha fet molt malament la planificació de la zona blava i verda d'aparcament. Si vius a Sant Cugat i pagues l'impost de circulació, tens el dret de pagar el mateix que tots els veïns. No pot ser que un veí de la Floresta pagui més que un altre. La zona verda hi ha zones on ha funcionat, com a l'Eixample, i altres que no, com la zona de Can Cabassa, que pràcticament sempre està buida. A l'avinguda de Cerdanyola, on hi ha comerços, no pots posar zona verda i, si la poses, els comerços hi han de tenir accés. Ara tothom agafa el cotxe i va a l'Eroski, a l'Aldi o l'Esclat, aparca a sota i compra. Només l'aplicació de la zona verda, en alguns negocis de la zona de l'avinguda de Cerdanyola, va fer baixar la facturació un 30%. Ara la vianantització no ajudarà als negocis, perquè durant cinc o sis mesos hi haurà obres, pols... Serà molt difícil que els comerços es puguin recuperar després.

Què en pensa de la vianantització de l'avinguda de Cerdanyola? La idea és pacificar el trànsit i fer una via més amable pels vianants.

És la teoria, que està molt bé. Però la pràctica és diferent. Si a l'avinguda de Cerdanyola hi ha cinc pàrquings, amb 15.000 veïns que tenen els seus cotxes, com pots tancar l'accés a l'avinguda? Cada minut hi haurà cotxes entrant i sortint dels aparcaments privats. No està ben pensat i una de les primeres coses que hem de fer si governem, és repensar el projecte, deixar viure el comerç.

Què farien des de l'Ajuntament sobre el gran centre comercial que hi ha planificat al Centre Direccional, entre Sant Cugat i Cerdanyola?

Tots els sistemes han de conviure i cadascú ha de tenir la llibertat de comprar on vulgui. El que no pots fer és dir que no vols el centre comercial, però dones llicència al Leroy Merlin, a l'Esclat... Hem de ser més oberts. Si es volen protegir els comerços locals, perfecte, però no podem condicionar altres municipis o zones.

Un ajuntament no es pot posicionar en qüestions com la independència si hi ha majoria en aquest sentit?

Els espais públics han de ser de tothom. El fet que sigui alcalde, no em fa superior. Segons aquesta teoria, si soc alcalde, podria penjar una bandera amb el toro d'Osborne a l'ajuntament. S'ha de respectar a tothom. Sobretot en política municipal, tu estàs governant per tothom. Quan es faci cultura, les entitats poden rebre subvencions, però quan facin política, no tindran res. Igual que les entitats esportives que vulguin fer política amb l'esport. La cultura és cultura i la política és política.

"VOX no em preocupa"

S'ha parlat massa de la independència durant aquest mandat a Sant Cugat?

Nosaltres marxàvem del ple al principi de mandat quan es parlava d'aquests temes perquè creiem que era una pèrdua de temps i de diners. Va arribar un moment que des del partit ens van dir que havíem de donar la cara. Però hem perdut molt el temps, parlant de coses que no tenien res a veure amb la ciutat.

Quin és l'objectiu de cara les eleccions?

L'alcaldia i, per sota, millorar els resultats de fa quatre anys.

Li preocupa Vox?

No, jo crec que el votant de VOX mai ha votat Ciutadans en general. Som un partit de centredreta i a vegades podem anar a pescar a la zona del PSC. A mi em preocupa que la gent cregui que Ciutadans pot ser una alternativa a la corrupció vigent i al sistema caduc de Convergència, PDeCAT, Junts per Sant Cugat o Junts pel que sigui. Al final és la mateixa gent que es va presentar fa quatre anys, canviant quatre cares.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem