El concert educatiu a les escoles que segreguen a debat

La controvèrsia s'ha reobert arran del darrer anunci del Govern de la Generalitat

Aquest dimarts el Govern de la Generalitat va anunciar que no renovarà els concerts a les escoles que segreguen per sexe el pròxim curs. La mesura afectarà les etapes d'infantil, ESO i estudis postobligatoris (batxillerat i formació professional) i exclou la primària.

Més info: El Govern no renovarà els concerts als centres educatius que segreguen per sexe

Això i que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va admetre mesures cautelars contra la resolució de la Generalitat que denegava la renovació dels concerts de primària a les escoles que separen per sexe ha reobert el debat.

Més info: El Viaró i La Farga mantenen el concert de Primària que la Generalitat no volia renovar

A FAVOR

Miquel Dionis escola Viaró

 

Miquel Dionis
Coordinador Secundària Viaró Global School

Des del convenciment que homes i dones tenen igual dignitat i per tant, mereixen els mateixos drets i respecte, creiem que el model de la nova escola diferenciada potencia la personalització i afavoreix que cada nen i cada nena arribin a donar el millor de si mateixos en el compromís de fer una societat millor per a tothom.

 

A través del nostre Pla d’Igualtat, assumim la responsabilitat de dur a terme una acció educativa d’acord amb el principi de coeducació, que impulsa la igualtat entre homes i dones i garanteix una escola realment inclusiva.

Quina família escolliria aquest model pensant que discrimina als seus fills o les seves filles? Són famílies convençudes de buscar el millor per a cadascun els seus fills. Aquestes famílies sovint es veuen atacades i menystingudes, patint acusacions tan desagradables com ser sexistes, segregadores, discriminatòries... i en definitiva negant el seu dret fonamental a la llibertat de pensament i d’elecció d’escola. Una injustícia encara més gran quan les denigracions els arriben de les persones que tenen autoritat i, per tant, la responsabilitat de protegir els seus drets; en aquest cas uns drets avalats tant pel Tribunal Suprem, com pel Tribunal Constitucional, el TSJC i altres instàncies internacionals.

Pensem que el món de l’educació s’enriqueix amb la combinació i existència de projectes educatius diversos, oferint un ventall de propostes diferents a les famílies. No entenem, per tant, que es pretengui reduir l’oferta educativa a un únic model estatal i es dificulti l’accés a famílies amb menys recursos a escollir un model diferent, i menys encara que es faci per motius ideològics, discriminant a les famílies pel seu pensament, empobrint d’aquesta manera la nostra diversitat cultural i social.

El sistema educatiu preveu el concert amb la intenció de garantir el dret a l’elecció de centre i el respecte a la diversitat; a més persegueix l’objectiu de la gratuïtat universal de l’educació, que no només no s’ha assolit, sinó que hi ha qui pretén allunyar-lo més gravant a les famílies que optin per un model determinat. Famílies, que com la resta d’usuaris del servei públic d’educació, paguen els seus impostos.

El model de la nova educació diferenciada, escollit per centenars d’escoles i milers de famílies arreu del món, pública i privada, laica i de totes les creences i condicions socials, ha donat excel·lents resultats acadèmics i personals tant a Catalunya com als cinc continents.

En concret, problemes específics com la repetició de curs o l’abandonament escolar -el darrer informe de l’OCDE mostra unes xifres alarmants al nostre país que afecten de manera molt desigual a nois i noies-, o la demanda de la ministra d’Educació de fomentar vocacions científiques entre l’alumnat femení, poden abordar-se millor a la nova escola diferenciada.

Les dades constaten que en aquestes escoles, tant a Catalunya com a la resta del món, les noies obtenen millors resultats en STEM i els nois presenten un índex de repetició i abandonament molt més baixos.

Negar el concert a projectes que estan demostrant una qualitat educativa és un pas enrere, tant per a l’educació com per a la diversitat de la societat.

 

EN CONTRA

Lidon FAPAC

 

Lidón Gasull
Advocada i directora de l’aFFaC (Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya)

A Catalunya són poques les escoles privades no subjectes a concert educatiu, és a dir, que es financen a través del pressupost de la Generalitat de Catalunya. La majoria d'aquestes escoles són religioses i, a més, catòliques. El 70% de les escoles que segreguen per sexe són de l'Opus Dei i la resta pertanyen a diferents Ordres. Aquestes escoles parteixen de la idea que homes i dones no són iguals i justifiquen l'educació diferenciada per poder educar d'acord amb les diferents concepcions del que ells entenen com masculí i femení, vulnerant el principi d'igualtat i no discriminació en la garantia del dret a l'educació.

Des de la sentència del Tribunal Constitucional (2018), les escoles que segreguen per sexe han quedat completament blindades i l'única forma d'acabar amb aquesta vulneració del dret a l'educació és creant més places públiques als municipis i acabar amb les necessitats d'escolarització que justifiquen la dotació de concerts educatius.

El Departament d'Educació tindrà una gran oportunitat el 2022, que és quan es renoven els concerts educatius, i veurem si aposta per l'educació pública o segueix permetent que, des de l'esfera privada, se segueixi vulnerant el dret a l'educació dels nostres infants.

 
Comentaris

Destaquem