Som humans

Durant aquests anys de crisi econòmica i financera hem pogut palpar de forma flagrant els dèficits democràtics i institucionals del nostre sistema polític. A tots els nivells

El conjunt de la societat espanyola ha pogut comprovar, amb totes les seves conseqüències, el significat real de la globalització econòmica. Hem pogut veure com decisions polítiques i econòmiques preses per governs nord-americans han tingut uns efectes socials, econòmics i polítics catastròfics per a Europa en general i Espanya en particular. Hem pogut comprovar en la nostra pròpia pell què vol dir una Europa sense unes institucions polítiques estructurades i democràtiques.
Hem entès, en la mida que els nacionalismes no ho han pogut evitar, que els Estats per si sols no tenen la clau a tots els problemes ni totes les solucions donada l’elevada interdependència política i sobretot econòmica.

La velocitat dels esdeveniments, gairebé cada setmana, Europa es trobava a la fi dels seus dies, la gravetat, la complexitat dels problemes, la seva magnitud i, com he assenyalat abans, els dèficits polítics i institucionals han augmentat, encara més, la desconfiança de la ciutadania cap als polítics.

Sense temps per planificar, discutir, reflexionar, sense un debat serè i sensat (recordem que els dos partits que ara governen a Catalunya i Espanya, durant 4 anys només van dir que els noms de la crisi eren: José Montilla i JR Zapatero, amb això ja està tot dit), la pregunta que em sorgeix és: Quan sortim del forat, haurem pres de la millor manera les nostres decisions? Quines repercussions tindran aquestes en el nostre model social i polític?

Som humans i, com a tals, necessitem un temps per a comprendre els fenòmens que ens envolten. Reflexionar les conseqüències, valorar les alternatives, aprofundir en les causes i comprendre així els fenòmens socials, polítics i econòmics. No podem ser captius de la immediatesa.

La democràcia representativa, fins ara, ha estat un bon instrument a l'hora de prendre les decisions de forma eficient i reflexiva. Ara el seu funcionament es veu minvat per aquesta immediatesa dels esdeveniments, aquesta elevadíssima interdependència i l’extremada complexitat dels fenòmens.

Necessitem noves eines per tal de perfeccionar i adaptar, aquesta democràcia representativa, a la velocitat i mida del món, sense perdre ni un mil·límetre en qualitat democràtica. La construcció política d’Europa seria un gran pas en aquesta direcció. La cessió de majors quotes de sobirania cap a la Unió Europea és cada vegada més necessària. Hem de construir espais democràtics cada vegada més amplis i d’un radi d’acció polític més gran. Necessitem dotar-nos de noves eines democràtiques, més complexes i més ràpides, però que alhora, ens permetin analitzar més detingudament els reptes que se’ns presenten.

De la mateixa manera que les limitacions físiques existeixen, no podem pretendre seguir adoptant decisions a aquesta velocitat sense que això no tingui una repercussió directa en la qualitat de la nostra democràcia.

Segueix @davidgutierrezl a twitter

Més informació
 
Comentaris

Destaquem