L'Ajuntament de Sant Cugat vol acabar amb el pagament de factures sense contracte

L'Ajuntament de Sant Cugat va pagar 8 milions d'euros per serveis sense contracte previ durant el 2022

L'Ajuntament de Sant Cugat vol acabar amb les factures sense contracte o amb el contracte vençut. Per fer-ho, el govern de Junts i ERC ha aprovat un pla per tal de no utilitzar més els reconeixements extrajudicials de crèdit, que és la figura que es fa servir per pagar els serveis que no tenen un contracte en vigor al darrere. Per l'alcalde, Josep Maria Vallés, és "una nova manera de fer i de gestió transparent i excel·lent" que té l'objectiu de "dotar de qualitat i excel·lència l'administració".

La voluntat és deixar de pagar les factures dels serveis que es prestin sense contracte des d'aquest mateix dilluns 18 de setembre, a excepció d'aquells serveis bàsics i obligatoris com poden ser la neteja o recollida de residus. Per fer-ho, caldrà posar al dia tots els contractes de l'Ajuntament: "Els reconeixements de crèdit han de deixar d'existir des de ja".

L'objectiu final és que a finals del primer trimestre de 2024 ja no es paguin factures sense contracte en vigor. Una proposta "molt valenta i ambiciosa" que busca millora la gestió i transparència de l'administració local. 

Més de 8 milions d'euros

El repte no és petit: durant el 2022 es van pagar desenes de factures sense contracte per un valor de vuit milions d'euros. Per exemple aquest setembre es pagaran 772.000 euros per aquest concepte. El volum més gran, més de 500.000 euros, és per Valoriza, que gestiona la recollida de residus a Sant Cugat, però amb un contracte caducat des del 2021 i a l'espera d'una nova licitació i adjudicació.

Però hi ha altres conceptes com la contractació dels Diables per l'Encabronada (15.000 euros), el servei de correspondència municipal (10.049 euros) o la compra de dos rams i dos coixins de flors (445 euros).

Què són els reconeixements extrajudicials de crèdit?

El reconeixement extrajudicial de crèdit és un instrument de les administracions per pagar serveis i productes que no tenen un contracte en vigor o assignació pressupostària. En els últims anys, l'Ajuntament de Sant Cugat (i molts d'altres) han fet un abús d'aquesta figura que, segons el Consistori, "pot fomentar una gestió de baixa qualitat i poca seguretat jurídica" i afectar "el control econòmic i financer" de l'entitat: "Quan això passa no es fa possible portar a terme els controls previs i la fiscalització preceptiva d’obligat compliment".

Dins dels reconeixements extrajudicials de crèdit hi pot haver contractes que han caducat i s'està pendent de tornar a licitar i adjudicar, com a Sant Cugat és el cas de la recollida de residus, que gestiona Valoriza però amb el contracte exhaurit. O també poden ser petites compres com rams de flors, serveis de missatgeries o la contractació d'una persona que elabori un guió. És a dir, hi cap qualsevol servei o producte que compri l'Ajuntament i no segueixi els canals habituals de contractació, amb un contracte en vigor i partida pressupostària. 

La magnitud del problema

Segons el gerent de l'Ajuntament de Sant Cugat, Jordi Joly, els reconeixements extrajudicials de crèdit posen de manifest que "l'administració no funciona correctament" i és un mecanisme que evita "tots els procediments administratius". "Allà on no tens contracte, perds la capacitat de control. Un encàrrec verbal pot generar situacions molt problemàtiques", afegia. Per Carles Brugarolas, tinent d'alcaldia d'Economia, és una situació que "deteriora" la gestió pressupostària de l'Ajuntament i hauria de ser un mecanisme per situacions extraordinàries. 

Irregularitats? "De cap manera"

Tot i això, Brugarolas deixava clar que aquesta situació no és producte d'irregularitats en la gestió: "De cap manera". De fet, admetia que els reconeixements de crèdit van començar a augmentar durant el mandat de Convergència entre el 2015 i el 2019: "Ja vèiem que tenien un volum excessiu". Tot i això, en els darrers quatre anys s'ha disparat encara més: "Al final del mandat 2015-2019 [ERC, PSC i CUP], es pagaven uns 3,2 milions d'euros. En el 2019-2023, es van superar els 9 milions d'euros anuals".

Investigació de la fiscalia

El motiu és que molts contractes rellevants, com el de recollida de residus o el de gestió dels voluminosos, han caducat i no s'han tornat a ajudicar.  De fet, Brugarolas indicava que hi ha una vuitantena d'expedients de licitació en curs i que, en definitiva, són serveis que s'estan prestant sense contractes en vigor. 

La Fiscalia va ordenar investigar part d'aquestes contractions fora de contracte dels anys 2017 i 2018. El govern tripartit també va criticar en el seu moment aquest funcionament dels governs convergents i recalcava que hi havia "irregularitats", i va portar el cas a Antifrau. Tot i això, finalment la Fiscalia va arxivar la investigació.

Més info: La Fiscalia arxiva la investigació dels contractes municipals que va denunciar Ciutadans

Què hi farà l'Ajuntament de Sant Cugat?

"La prioritat és la qualitat institucional, és l’eina per fer una bona política. Si les organitzacions públiques funcionen bé, tens una bona política", va resumir Jordi Joly per fixar els objectius de la 'Mesura de Govern i Instrucció per a la contractació responsable i l'eliminació dels expedients extrajudicials de crèdit en el seu ús actual'. 

Un pla que, des de ja mateix, estableix que l'Ajuntament de Sant Cugat no pagarà cap factura sense contracte vigent, a no sé que siguin serveis obligatoris i essencials. "Qualsevol que presti un servei a l’administració, com en qualsevol gran empresa del sector privat, ha de tenir un contracte", va recalcar Joly. 

Brugarolas: "Hem de fer molt més amb molt menys, organitzar-nos millor. Va lligar a una millora organitzativa"

Això implica una dobla via: per una banda, un treball intern de funcionaris i tècnics del departament de contractació per tal de poder assumir tota aquesta feina. Segons Brugarolas, aquest canvi no hauria de suposar un "tap" en aquesta àrea de l'Ajuntament: "Hem de fer molt més amb molt menys, organitzar-nos millor. Va lligar a una millora organitzativa". "Internament posem en marxa l’organització per tenir tots els contractes al dia", reafirmava el gerent.

L'altra cara són els proveïdors. "Se li haurà de comunicar a tots els proveïdors. Si no hi ha contracte, la factura s'entendrà que és nul·la". Per Brugarolas es tracta d'una mesura "molt valenta i ambiciosa" que vol capgirar la gestió municipal i fer-la més eficient i transparent.

Els proveïdors no cobraran?

Així, que passarà si ara hi ha un proveïdors a qui se li encarrega un treball des de l'Ajuntament sense un contracte previ? La factura no es pagarà i, tal com marca la legislació, es declararà nul·la de ple dret. En aquest cas, s'enviarà el cas a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya.

Si considera que l'error ve de l'administració, l'Ajuntament haurà d'abonar el cost del servei (sense marge ni IVA). En aquest cas, hi pot haver l'exigència de responsabilitats a les persones causants d’aquesta contractació irregular. En cas que la Comissió no veig un error del Consistori, l'empresa no rebrà res. 

"No volem que arribi a passar mai. L’ultim que volem és perjudicar una empresa o un proveïdor. Es una mesura pensada per donar seguretat a tothom, també als proveïdors", va indicar Carles Brugarolas. "Poden semblar mesures brusques, però volem un generar un bé per a tothom", incidia. 

El contracte de la recollida de residus

Tot i la voluntat del govern santcugatenc, són conscients que els reconeixements extrajudicials de crèdit no es podran eliminar del tot. Per ara, ho faran servir per pagar totes les factures anteriors al 18 de setembre. I, en els propers mesos, ho necessitaran per pagar els serveis bàsics com la recollida de residus, la gestió dels animals trobats al carrer, l'atenció domiciliària o els voluminosos.

Més info: Valoriza continurà fent la recollida de residus per 6,4 milions d'euros anuals

L'objectiu és que el primer trimestre de 2024 acabi amb tots aquests serveis amb un nou contracte en vigor, tot i que són conscients que hi ha variables incontrolables. El més important és el de la recollida de residus, que són diversos milions d'euros anuals per l'Ajuntament (amb l'anterior contracte eren 6,4 milions a l'any).

En aquest sentit, l'anterior govern d'ERC, PSC i CUP ja tenia a punt el contracte per obrir una licitació pública. Un contracte, va detallar Brugarolas, que ja es va començar a treballar en l'anterior mandat de Convergència i que conté modificacions rellevants. La voluntat és licitar-los abans d'acabar l'any. 

Més info: Sant Cugat suprimirà els contenidors soterrats

El suport polític

Aquest pla s'ha aprovat durant el ple municipal d'aquest dilluns 18 de setembre, amb el suport de tots els partits municipals, que han coincidit en assenyalar que seria una millora pel funcionament de l'ajuntament, tot i reconèixer que no serà fàcil. En aquest sentit, l'alcalde ha assegurat que la volien portar al ple per donar-li importància i ha assegurat que han incorporat algunes de les propostes de la resta de grups polítics. 

"Cal apostar per aquests mecanismes i aquestes mesures per fer una administració local més transparent, propera i resolutiva", ha celebrat la portaveu del PSC, Elena Vila.

Des del Partit Popular, Álvaro Benejam ha aplaudit la iniciativa, però ha demanat no posar en dificultats als proveïdors de l'Ajuntament: "Nosaltres aplaudirem qualsevol mesura d'eficiència, però que es fili prim i es tinguin en compte els proveïdors".

"És bàsic que un ajuntament com el nostre funcioni bé"

Marco Simarro (CUP) ha aplaudit la mesura, tot i reconèixer que serà difícil de complir en els terminis anunciats pel govern: "La qüestió més problemàtica eren els reconeixements de grans contractes i serveis essencials i és important la regularització de la contractació". Per Marcos Rodríguez (VOX) també és una bona notícia que es vulgui posar fi a una pràctica "legal", però que "contribuïa al despropòsit financer de les passades legislatures".

Finalment, des d'En Comú Podem, Ramon Gutiérrez també ha mostrat el seu suport a la proposta: "És bàsic que un ajuntament com el nostre funcioni bé i fer ús dels reconeixements extrajudicials de crèdit cada mes i per coses no extraordinàries no és funcionar bé. Comencem una nova etapa en el funcionament d'aquesta casa i esperem que la planificació s'incorpori a la manera de fer".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem