Gorina: "L'escola ha de ser positiva i ha de conviure amb la pandèmia"

La regidora d'Infància i d'Educació de l'Ajuntament repassa la tornada a l'escola dels alumnes en els diferents centres educatius de Sant Cugat

Pilar Gorina, regidora d'Infància i d'Educació, Universitat i Memòria Històrica, explica com l'Ajuntament de Sant Cugat s'ha preparat per a la reobertura dels centres escolars i desvetlla les novetats d'aquest nou curs, marcat per la pandèmia de la COVID-19

Com es presenta el nou curs escolar?

Cal entomar el curs amb la professionalitat que estic veient en els equips directius, adaptant-nos a una realitat, però cercant la millor manera de fer viure el dret a l'educació. No podem caure en un pessimisme permanent. Amb la situació que tenim cal fer la millor escola possible.

No serà fàcil evidentment, la situació que vivim fa que prenem mesures sanitàries que sovint entren en contradicció amb l'essència de l'afecte i de les relacions personals entre persones. Cal obrir les escoles i saber compaginar salut i educació.

Quins són els principals reptes de l'escola per aquest curs escolar?

L'escola ha de fer el seu paper. L'escola ha de ser positiva i ha de conviure amb la pandèmia fent que la relació ensenyament-aprenentatge sigui la millor possible. A l'escola cal construir coneixement entre alumnat i professorat. I cal compensar a qui ha tingut menys oportunitats.

L'escola ha de ser permeable a les emocions de tota la comunitat educativa i posar èmfasi en un benestar compartit. Ha de ser amorosa. L'escola ha de ser un lloc de cura de tots els agents que la formen.

Més info: Escoles de Sant Cugat utilitzaran espais i parcs públics per la seva activitat

Quines són les principals preocupacions de Pilar Gorina envers aquest curs?

Estar al costat dels centres i col·laborar en tot allò que puguem com ajuntament. Els centres han de notar que hi som. Crec que ho saben prou. Donem tot el suport possible i estem en contacte permanent.

Hi ha moltes preocupacions, una d'elles ha estat millorar els centres i ho hem aconseguit amb un estiu amb una gran quantitat d'obres tant per part de l'ajuntament com del Departament. Un estiu fructuós i aquest aspecte ajudarà. Em preocupa la inclusió, l'equitat, la no segregació... i en tots els aspectes estem treballant.

Però ara mateix la meva principal preocupació és que les escoles iniciïn el curs i aconsegueixin viure un primer trimestre especial d'una manera enriquidora, que malgrat tot acabin satisfets de la tasca realitzada i viscuda.

Tot i que encara no està tancada la preinscripció a Sant Cugat, ja que es tracta d'una matriculació viva, heu detectat més demanda en algun tipus d'escola determinada? Per què?

Vull destacar que hi ha hagut un gran equilibri entre l'oferta i la demanda. Centre i barris s'han equilibrat i majoritàriament es pot accedir a l'escola desitjada. Hi ha una gran confiança en els centres del municipi. Detectem que l'oferta d'un Institut-escola ha estat ben rebuda.

 

Més info: El 35% d'escoles del Vallès començarà el curs amb més de 20 alumnes per classe

Heu vist una davallada en la demanda de gent que ha anat a viure en segones residències i han preinscrit els seus fills allà?

Si ha estat, ha sigut ínfima, no l'hem apreciat. Sant Cugat és una ciutat on més aviat pensem que l'efecte COVID-19 ha convidat a més famílies a viure al municipi, i si més no a quedar-se.

A banda de la COVID-19, hi ha alguna novetat?

Obertura d'un grup de nadons a l'Escola bressol El Niu; l'obertura d'un grup de mitjans a l'escola bressola La Mimosa i l'inici de l'Institut Escola Catalunya, que suposa 60 places més de secundària. A més, una quantitat d'obres i millores per als centres públics, tant per part del departament com per part de l'Ajuntament i destacar que la immensa majoria estan per l'inici de curs. La voluntat d'aquesta regidoria és continuar millorant els centres públics.

D'altra banda, també tenim un augment d'un grup de 3r a l'ESC Joan Maragall amb totes les dotacions de personal i d'infraestructures i un augment d'un grup de 4t a l'ESC Pi d'en Xandri, en aquest cas el centre ja està preparat per rebre'l. Aquests dos grups neixen al voltant de 20 alumnes, aspecte que afavorirà les ràtios pel tema Covid.

Finalment, volem continuar aplicant mesures i ajuts per facilitar la vida als centres durant la pandèmia i aquesta situació excepcional que vivim.

Els mòduls previstos a La Mirada donaran cobertura als alumnes i a les normes de la pandèmia?

Per sort aquest curs s'han posat 2 mòduls de més. És a dir, s'han posat mòduls pel curs 20-21 i 21-22. Per tant aquests 2 mòduls ajuden a esponjar l'escola.

Més info: La presidenta de l'AFA desconeix si els nous mòduls de La Mirada seran suficients

Continuant amb La Mirada, en quin punt està la construcció de l'edifici definitiu i en quin curs començarà a funcionar?

El calendari és el previst entre 2 i 3 cursos més en mòduls provisionals. Anirem parlant.

Aquest any hi ha un nou curs bolet al Joan Maragall? Perquè en aquesta escola?

No m'agrada utilitzar aquesta terminologia perquè els grups d'infants són tots iguals al centre. Parlem de grups de més o d'ampliació de grups. Hi haurà un 3r de més a l'escola Joan Maragall i un 4t de més a l'escola Pi d'en Xandri. Aquests grups que són d'una vintena d'infants cada un, són d'una ràtio que afavorirà que, amb la situació COVID-19, no es compliqui més l'organització.

La presència de grups de més comptarà amb totes les dotacions de personal i d'espai necessàries
Tenim una política que els grups de més no recaiguin en la mateixa escola. Per això estan en aquests centres que en aquests moments no en tenien altres grups de més.

Actualment, en quins col·legis i cursos hi ha cursos bolets?

A l'escola pública a la majoria dels centres, en diferents cursos on la demanda ha estat per damunt de les ràtios acceptables.

Quina valoració fa que aquest any comenci el Catalunya com a institut-escola?

Haig de dir que estic realment contenta. Crec en aquesta tipologia de centres i crec que el Catalunya està molt preparat per fer aquest pas. Mantinc contacte amb la direcció del centre i el seu equip directiu. Detecto un entusiasme, serenor i gran professionalitat per assolir aquest repte. Les famílies han confiat i així ho demostra la gran demanda que ha tingut.

 

Més info: Pautes per un retorn segur a l'escola

Teniu previst començar la construcció d'una nova escola bressol?

Estem molt atents perquè ha augmentat la demanda, fet insòlit si mirem les dades de poblacions dels voltants. Cal veure si és un fet puntual o és una tendència que feia temps no augmentava. De fet, per al curs 20-21 hem obert 2 grups i significa gairebé mitja escola bressol. En els nostres objectius hi consta l'augment d'oferta de places.

Finalment Sant Cugat tindrà una escola d'educació especial?

La desitgem i en farem els possibles. Estem a l'espera de treballar aquesta proposta amb el Departament d'Educació. Nosaltres hi tenim un solar disponible i molt entusiasme.

Les escoles tindran prou recursos per respondre a les mesures anticovid? (grups de 20 alumnes, menjador per torns, entrades i sortides esglaonades...)

Les escoles, en alguns aspectes tindran força recursos, per exemple en l'augment de professorat (sobretot a primària) que ajudarà a resoldre moltes d'aquestes situacions. Estem en contacte amb les direccions dels centres per col·laborar en allò que sigui possible.

Des del Labdoo han donat 252 ordinadors a Sant Cugat per combatre l'escletxa digital. Quines altres accions estan previstes per fer front a aquest fenomen?

S'ha començat la 2a fase amb aquesta ONG, que consisteix a continuar la provisió a infants i joves que en necessitin... I en substituir ordinadors dels centres per dos motius:

  • Que els centres puguin disposar del màxim d'ordinadors
  • Que els ordinadors arribin a les famílies per quedar-se


D'altra banda estem en contacte amb dos grups de voluntariat que podrien ajudar en la part relacionada amb l'ús de l'ordinador. Estem molt contents de treballar braç a braç amb labdoo.org i ara tenim expectatives per treballar amb aquests dos grups.

Quin és el missatge que llançaria a les famílies tenint en compte l'excepcionalitat del moment?

Que confiïn amb els centres educatius. Que tenim unes direccions, equips directius i equips docents d'una excel·lent qualitat. He pogut constatar aquest 1r any que ha estat complicadíssim com aquestes direccions actuen de forma responsable. S'hi ha deixat la pell per la seva comunitat. La setmana passada ja estaven totes actives.

Haurem també de cuidar-les, perquè elles tenen cura de tota una comunitat. Que no defalleixin en els moments que puguin ser complicats. Que sorgiran casos de COVID i caldrà prendre mesures. Que tinguin paciència i que col·laborin amb els centres i amb tot allò que els hi demanin. Mentre més conscients i responsables siguin les famílies, millor serà la vida al centre.

 
Comentaris

Destaquem