Sant Cugat defensa el model de l'escola a Catalunya. FOTO: Artur Ribera

Política

Sant Cugat torna a defensar el model educatiu català

S'aposta per fer de l'educació una eina per construir una societat plenament democràtica

L'Ajuntament de Sant Cugat ha rebutjat les actituds i veus que posen en qüestió l'acció educativa i el model d'escola catalana. Ho feia durant la celebració del ple municipal aquest dilluns, 20 de novembre, a proposta del PDeCAT-Demòcrates i el PSC, amb el suport de de totes les forces polítiques a excepció del PP i Ciutadans.

Mireu les imatges del ple municipal del mes de novembre.

D'aquesta manera, s'insta al Ministeri d'Educació a la retirada dels seus requeriments sobre suposats "adoctrinament ideològics" que havia sol·licitat a la Conselleria d'Ensenyament, però que, com consideren "no tenen cap base fonamentada i sols vénen motivats per la situació política que viu el país".

Igualment, el Ple ha acordat instar a la Conselleria d'Ensenyament "a continuar vetllant per tal que es mantinguin la cohesió i la convivència dins de les escoles en el marc del model educatiu que ens hem dotat, i a continuar preservant els i les alumnes de tota possible simplificació de missatges de manca de respecte, agressivitat i assetjament que pugui aparèixer en els centres educatius".

Uns acords que seran traslladats a la Conselleria d'Ensenyament, al Parlament de Catalunya, al Ministeri d'Educació, a les Corts Espanyoles, a la Federació de Municipis de Catalunya, l'Associació Catalana de Municipis, i a les entitats educatives del municipi.

Moment del ple del 20 de novembre. FOTO: Artur Ribera

El debat de la moció va enfrontar el ple municipal. La moció va estar defensada per Pere Soler (PSC) i Esther Salat (regidora d'Educació, Universitat i Família). Ambdós van refermar-se en la defensa del model educatiu existent a Catalunya. "Defensem l'escola catalana, no només perquè n'estem orgullosos, sinó que estem convençuts que és el millor model d'educació que podem tenir, i que ho és sobretot en contraposició amb el model espanyol, en qüestions com autonomia de centre, el model lingüístic integrador, el currículum competencial, o el model d'avaluació", reivindicava Salat.

Un punt de vista que no comparteix Álvaro Benejam (PP), qui va apuntar que "està molt bé defensar les bondats de l'escola a Catalunya, però no s'ha d'ometre els problemes que té", fent un repàs a les imatges presentades en l'anterior ple en què es veien estelades a les façanes d'escoles, entre altres, lamentant la presència de propaganda política als centres.

Per la seva part, Roser Casamitjana (ICV-EUiA) va defensar el model dient que "la immersió lingüística estem convençuts que s'ha evidenciat com el millor model educatiu que hem tingut a Catalunya en termes de cohesió social i igualtat d'oportunitats". "La convivència lingüística que tenim és un tresor que s'ha de conservar, i és d'irresponsables fer servir l'educació com a arma de lluita i de desgast polític", sentenciava.

En la mateixa línia s'expressava Èric Gómez (ERC-MES), lamentant que s'hagin de debatre mocions com la presentada, alhora que acusant el Ministre d'Exteriors de "mentir" quan afirma que no s'ensenya castellà a les escoles. "Les escoles catalanes són un exemple de llibertat, convivència, democràcia... el que passa és que parlar a l'escola del que passa al carrer, a vostès els molesta", defensava Gómez, aclarint que "a les escoles també s'hi fa política; educar en valors és fer política, i no passa res".

Aldo Ciprian (Cs) es mostrava "indignat" per "la nova manipulació a la qual es vol sotmetre el plenari amb una moció provocant victimisme, basada en la mentida i la falsedat, que no soluciona els greus problemes que arrossega l'educació". En aquest sentit, lamentava les ocupacions de centres escolars la nit prèvia a l'1-O, els textos de lectura a les escoles, o la presència de símbols entre altres.

Per part de la CUP-PC, Núria Gibert, reivindicava que "l'educació és un dels pilars fonamentals de la nostra societat; un dels elements públics més estimats per part dels catalans, siguin com siguin", remarcant que "qüestionar la professionalitat, l'entrega i la dedicació, i especialment el saber fer del professorat, és un atemptat contra tot el sistema públic d'ensenyament".

En aquest sentit, defensava la formació en sentit crític que es fa als centres educatius quan es parla de la realitat de l'entorn dels alumnes, afirmant que "negar que l'1-O va crear un xoc absolutament difícil de posar a la rebuda d'un nen, i intentar no abordar-ho amb l'acompanyament dels docents, és una irresponsabilitat absoluta, perquè crea por, i confusió". Finalment, va titllar d'"indecent" el fet de perseguir els docents. "Si es fiquen amb l'escola pública d'aquest país, trobaran molts més adversaris dels que vostès es pensen, perquè l'escola pública d'aquest país ha construït aquest país".